Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 8 december 2012

Det luktar fisk om dem



Kungar bär kronor och svärd,
bär vapen och blänkande knappar!

Se, konungen! Se, konungen kommer!

Ge plats för kung Svärdlös på åsnan!
Ge plats för kung Maktlös med hov!

Se konungen! Se konungen kommer!

Kung Bakvänd!
Kung Svärdlös! Kung Upp och Ner!
Se, konungen! Se, konungen är här!

..........

Det luktar fisk om dem.
Det luktar fisk om dem.
Det luktar fisk om konungens hov!

Nu skall konungen krönas i törnen och blod
och spikas upp på sin maktlöshets tron.
Och ingen skall minnas hans ögon mer
och ingen hans händer och ord.
Så ge plats för kung Svärdlös på åsnan.
Ge plats för kung Maktlös med hov!

Det luktar fisk om dem.
Det luktar fisk om dem.
Det luktar fisk om konungens hov!

...............

Arne H. Lindgren, Jordsånger, 1981





Jag älskar verkligen advent; texterna, sångerna, ljusen... Allt det högtidliga och traditionella. Men jag gillar också det som "sticker ut". Jag tror att vi behöver sådant som vi hajar till på, som vänder upp och ned på allt, mitt i det andaktsfulla och fina... Jag tycker om den här dikten av Arne H. Lindgren för den tar ner hela Jesu intåg i Jerusalem "på jorden" (Å! Är det därför boken heter Jordsånger ??), mitt i livet... Konungens hov var skäggiga, svettiga och luktade fisk - men de fick vara med!

Jag fick ett SMS av en ung människa som var på gudstjänst på första advent där det stod: "Folk är tydligen finklädda på adventsgudstjänster...". Hen tyckte inte riktigt att hen passade in. Åtminstone inte till det yttre.

Kring denne annorlunda Kung fanns en mycket blandad skara av män och kvinnor, där kan vi alla  platsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar