Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 13 december 2012

En skrift i snön



Började dagen med att se på Luciatåget från Uppsala Domkyrka på TV.
När barnen var små gick vi upp och såg det tidiga programmet (som inte verkar finnas längre), virade in dem i filtar, åt lussebullar och pepparkakor och lyssnade på de traditionella sångerna. Nu sitter vi själva, grånade i soffan och tittar hålögt... det var bättre förr!
Nja, som tur är så fortsätter ju livet att gå och nya saker händer...


Acusticum, Piteå. Foto: Ingabritt Tomboulidou

Det händer också nya saker i det traditionella Luciaprogrammet, som t.ex. en rappare som kom infarandes nu och då. Det jag särskilt tänker på var den nyskrivna låten "En skrift i snön", musik av Benny Andersson och text av Kristina Lugn. Den skrevs för övrigt till Orgelinvigningen i oktober på Acusticum, LTU i Piteå.
Här kan du t.ex. läsa om det

Jag blev förtjust i titeln En skrift i snön. Jag vet inte riktigt varför, men den tilltalar mig.
Kanske är det nostalgiska minnen från när jag själv var barn, ibland både ritade och skrev vi barn i snön. Det var synligt en kort tid, många kunde se och sedan var det borta. I motsats till allt som skrivs nu på datorer och i mobiltelefoner, hur mycket man än försöker radera, finns det ändå kvar någonstans... för mig borta och osynligt. Men kan av kunniga plockas fram igen...



En skrift i snön - känns lite som en hemlig hälsning. Inget man kan ta med sig, spara eller gömma - utan något man måste komma ihåg, tro på, lita på att det faktiskt har funnits, när det sedan inte syns längre... Ja, för mig har det nog något med tro att göra. En aning. Ja, det är kanske som adventspsalmen: "En aning fyller varje bröst, och stilla ljuder Andens röst i jordens alla zoner: O mänsklighet, ställ dörrn på glänt - det är advent, det är advent!" (Text: C. Boberg 1883, H. Lindström, 1984, Svenska Psalmboken med tillägg nr 109)
Spänning. Förväntan.

En vers från En skrift i snön lyder så här:

En Karlavagn landar hemmavid
nu seglar jag bort med min vän
på höga moln av frid
och evig ro
en liten stund
Och natten som väntar lär oss att drömma
den saga som skrev oss
den skrevs av en vän
en skrift i snön
om hjärtats hem

För mig handlar det om något att hoppas på (för att anknyta till igår): 
frid, ro, vän, hem...


4 kommentarer:

  1. Men kära du, inte är ni grånade och hålögda...!:) Fast jag håller med dej, Lucia tillsammans med barnen var nåt extra. Jag bjöd maken på te på sängen igår, iklädd nattlinne och glitter i håret och med en skrovlig luciasång. Hm, det var nog bättre förr... Men firandet från Uppsala var verkligen i toppklass!

    SvaraRadera
  2. Maken uppskattade säkert sin alldeles egen Lucia :-)
    Ja, Lucia programmet på TV var fint.

    SvaraRadera
  3. Så vackert skrivet! :)

    SvaraRadera