Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 30 november 2012

Var finns han?!

I dag har jag bl.a. bläddrat i några av Arne H. Lindgrens böcker. Jag gillar hans sätt att skriva. Tänkte citera något av honom här - men vad ska jag välja...?

Jo, jag väljer en del ur en text om hur Maria letar efter sin son. Tycker att den kan passa i denna oroliga värld, inte minst i de trakterna där Jesus föddes...





MARIA FRÅN NASARET
Var är min son?
Kan ni som vandrat
genom länder, tidsåldrar och öden,
genom krig och fred -
ge mig ett hopp?
Kan ni berätta för mig någonting -
....
som skapar tro på, kanske bevisar,
att han lever
att allt hans lidande var meningsfullt!
.......

Var är min son! Säg!
Var är det ljus
som en gång tändes över oss i Betlehem -
en gång när hela natten sjöng!
Var finns det ljuset!
.......

Säg mig, alla ni som vandrat -
eller som känner denna stadens gator, gränder, hus:
Var är min son! Var finns han!
Han som blev född
till denna kalla natt
för din och min
och all vår kalla otros skull.

Arne H. Lindgren, Jordsånger, 1981


Ja, Marias son är inte alltid så synlig. Var finns han?! Eller är det vi som är blinda, förblindade av felaktiga förväntningar, bilder av honom...? 
Vi vill inte tro att hans lidande var meningslöst. Vi längtar efter ljus! Hopp!
Om ett par dagar hoppas vi att få se en skymt av honom, när han kommer till oss ridande på en arbetsåsna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar