Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 2 december 2012

Hosianna

Första advent. Ett nytt kyrkoår.
Två Adventsgudstjänster med körsång och trumpet. Första ljuset tänt.
Bereden väg, Hosianna, Gläd dig du Kristi brud....
Profeten Sakarjas ord om konungen som "kommer till dig". Fredskonungen.




I inledningen av Adventsgudstjänsten i Porsökyrkan bads Caroline Krooks bön, som började med:

ETT NÅDENS ÅR
Gud, ge mig mod att ta det sakta.
Visa mig på din styrka,
den som upprättar och befriar,
som aldrig trampar ner eller förtrycker.

Kristus, du är kung i ett annorlunda rike.
.........
(Caroline Krook, Ett bönens år, Verbum, 2009)

En dag med mycket av fest och glädje för många.

Hela dagen har jag burit med mig min kamera. Två kort lyckades jag knäppa, men de blev inte så bra... Men gå gärna in på radhusbloggen (klicka här) där kan du både se bilder från gudstjänsten i Porsökyrkan och lyssna på sång därifrån.

Som alltid så existerar inte bara glädje och sång, utan samtidigt kan traumatiska och svåra saker hända. I eftermiddag/kväll blev vi drastiskt påminda om det.
Mina tankar och böner går till alla berörda av buss- och bilolyckan på Väg 97.

Konungen som vi sjungit om idag kommer också "till sörjande hjärtan" (Psalm 108 v 5).

Hosianna som vi intimt förknippar med advent är inte bara ett jubelrop, utan också en bön om räddning, hjälp.

2 kommentarer: