Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 25 december 2012

I juldagarnas mörker och kyla



Julaftonen firade vi hemma. Här en snabbfika innan gästerna kom.

Mina bröder och son fikar efter maten.

Min mamma och min brors son.

Framåt kvällen blev det dags att åka till Julnattsmässa i Porsökyrkan.


Porsökyrkans entré.



Julevangeliet nådde oss inte bara genom julkrubban i kyrkan utan också genom bibelns texter, predikan och sång. Porsökyrkans julkör sjöng vackert julsånger med solopartier av Elin Lundberg och Ulf Lundberg.
Kyrkans kantor Lars Magnusson spelade stämningsfullt på harpa under nattvardsfirandet.
Efteråt var det en stunds "glögg-mingel" i kyrkans entré. Vi fick tillfälle att önska varandra en god fortsättning på julen medan brasan i kaminen brann varmt och hemtrevligt .

En nattmacka tillsammans med familjen ville jag ha innan jag la mig för att sova några timmar. Det är inte så lätt att koppla av och somna direkt efter en innehållsrik dag.

Kl. 8.00 ledde jag Julottan i Benzeliusgården i Bensbyn. Många mötte upp, ca 80-90 personer, till den traditionsenliga julottan. Lika traditionsenligt sjöng Benzeliuskören inspirerat under Göran Lindgrens ledning.

När Jesus föds i den mörka och kyliga natten under oroliga och obekväma förhållanden, sker något som saknar motsvarighet i historien och alltid kommer att göra det; Himmel och jord möts, det gudomliga och det mänskliga. Distansen mellan Gud och människa bryts. Gud blir människa i Jesus Kristus. Gud kliver rakt in i människosläktet, under nattskiftet, i vardagslivet...
Detta är hjärtpunkten och utgångspunkten i allt vad Gud har gjort och gör.
Just genom att detta sker inom vår tids gränser kan vi föras från mörker till ljus, från förtvivlan till hopp, från död till liv.

Foto: Cornelia Ryås

På vägen hem åkte vi genom ett kyligt men vitt och vackert jullandskap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar