Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 28 oktober 2012

Vintertid




Vintertid. Eller normaltid?
Vitt, kallt och soligt har det varit idag i Boden. Det bet i kinderna och knarrade under skorna när jag tog en promenad mitt på dagen. Nu ikväll är det minus 12 grader. Känns skönt att veta att nu är vinterdäcken på på båda bilarna inför en ny arbetsvecka. För mer snö ska det visst bli...


Hildursborg, Boden

Ikväll har jag förberett mig inför morgondagens andakt med nattvard på LTU. Med hjälp av Google translate och maken har jag dessutom översatt mitt beredelseord till engelska. En stor procent av dem som kommer till Kyrkan på Campus är inte svensktalande. Bestämt mig för att hålla mig till dagens brev-text från Romarbrevet 13 (Bibel 2000):

Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad.
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra.
Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen...
Kärleken vållar inte din nästa något ont.
Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.




Fascineras över att Paulus i samma mening nämner skatt, tullar och respekt, vördnad. Vi begår brott enligt Sveriges rikes lag om vi inte skattar eller tullar - men vad jag vet, så finns det ingen lag om att vi måste visa respekt och vördnad. Vi får visserligen inte kränka eller ofreda...
I Guds rike är vår attityd till vår nästa lika viktig som att betala skatt, det hör ihop med vårt samhällsansvar, som är ämnet för den här söndagen.
För mig är ordet vördnad ett starkt begrepp. Jag kopplar det till det som är heligt. Varje människa är helig, skapad av Gud, värd respekt och aktning. Ja, visst kan man ifrågasätta, om varje människa är det... men det var i alla fall Guds mening i skapelseögonblicket. Och önskar man en människas förändring så är det nog enda vägen. Gott bemötande skadar aldrig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar