Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 15 oktober 2012

Lev frågorna nu



Ha tålamod med allt som är olöst
i ditt hjärta och ...
 försök att älska själva frågorna som stängda rum
och som böcker som är skrivna på ett mycket annorlunda tungomål.
Sök inte efter de svar, som du inte kan få
eftersom du inte skulle kunna leva upp till dem.
Och det viktiga är att leva helt och hållet.
Lev frågorna nu.
Kanske kommer du då steg för steg, utan att märka det,
att leva fram till en avlägsen dag som ger dig svaret.
Rainer Maria Rilke


I går inledde Olle Carlsson sin predikan med dikten ovan. Ikväll har jag hittat den på nätet. Det är en dikt man kan fundera mycket kring...

............

Nu har jag precis sett Torka aldrig tårar utan handskar, del 2 . Vad kan man säga...? Jag finner inga ord ...  Det gör bara ont...


1 kommentar:

  1. "Life is one long enigma, my friend
    So read on, read on, the answer's at the end
    ...
    And life is one long mystery, my friend
    So live on, live on, the answer's at the end"

    George Harrison (The Answer's At The End)

    SvaraRadera