Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 6 oktober 2012

Livet, döden och kärleken

Det har min dag handlat om idag: Livet, döden och kärleken.
Det är kanske lätt att tro att man kan lägga in de här ämnesområdena i olika fack, Ja, tänker man i gudstjänsttermer så vill man kanske dela upp dem i dop-, begravnings- och vigselgudstjänster. Men så lätt är det inte.

Livet/födelsen, döden och kärleken går in i varandra. De hör ihop. Alla har de stråk av varandra. Det kan finnas mycket kärlek i samband med döden och dödsfall och begravning. Och det kan faktiskt finnas sorg och död med i samband med kärlek, vigsel och bröllop - t.ex. för man sörjer någon som man skulle ha velat dela glädjen med... osv. I all kärlek finns också smärta.

Livet, döden och kärleken är alla starka krafter som påverkar oss och gör något med oss hela tiden, på olika sätt.


Martin Lönnebos Frälsarkrans innehåller allt vad livet rymmer



Två citat innan jag avslutar min dag:

Stark som döden är kärleken,
lidelsen obeveklig som graven.
Dess pilar är flammande eld,
en ljungande låga.
Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
floder kan inte svepa bort den.
Höga Visan kap 8 vers6,7


Jag har varit med om dig.
Jag kan aldrig förlora dig.
Jacques Werup

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar