Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 14 oktober 2012

Mellan himmel och jord

Tacksägelsehelgens avslutningsmässa "Mellan himmel och jord" idag i Nederluleå kyrka. Församlingens körer medverkade och Olle Carlsson predikade. Det var en mäktig gudstjänst. Och en fullsatt kyrka.



Olle Carlsson sa bl.a. i sin predikan att vår tids religion är perfektionism; att hålla masken och sopa under mattan. Jesu budskap är att vi är älskade precis i det skick vi är. Jesus frågar inte efter hur vältränade vi är, vad vi äter för sorts mat, hur mycket vi dricker osv. Vi är älskade precis som vi är.



Ikväll har jag tittat på Svt.play Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell för att kunna se andra avsnittet av tre imorgon kväll. Starkt berörande. Och mina tankar går tillbaka till dagens Temamässa med budskapet om Guds fulla acceptans och kärlek till varje människa. Varför skulle då inte vi visa respekt och kärlek till vår nästa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar