Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 19 oktober 2012

Att leva tillsammans

Jag är i söndagens tema "Att leva tillsammans".  Mina ögon föll ikväll på en 30 år gammal bok som stod i bokhyllan. Om kärleken i äktenskap och familj av Margareta Melin. Hade ett minne av att det fanns kloka ord i den. Det sista kapitlet i boken heter Slut-satser, därifrån har jag plockat en del från början och slutet:





......

Det finns inte olika slag av kärlek.
Kärleken gestaltar sig olika i olika relationer,
den är mer eller mindre uppblandad med annat än kärlek,
men själva kärleken är en och densamma.

.......

Både villigheten att gå till mötes
och beredskapen att ta ett steg tillbaka
är karaktäristiska drag i kärleken.

Leva i kärleken och sprida den.
Det är det enda vi har att göra
på denna jord.
Allting annat är ingenting.

Kärleken kan fylla
allt vi gör
eller saknas i allt.

1 kommentar:

  1. Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

    1 Kor 13:4-7

    http://agapehostel.files.wordpress.com/2012/04/agape.jpg

    SvaraRadera