Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 30 oktober 2011

Vad livet har lärt mig

Textil-konsthantverk från Sörbyakyrkan, Antnäs



Livet har lärt mig…

Jag har sett en hel del
hunnit vara med om mycket

lyssnat till många livsberättelser

blir ofta inte så förvånad…

Livet har lärt mig att det är inte alltid
som det ser ut att vara

Förväntningarna är inte alltid så stora längre
kraven har minskat
 - eller ökat?!
på både mig själv
och andra,
olika förhållanden och tillställningar…

De stora orden biter inte på mig
avskyr ord som ”vi ska bli världens bästa på …”
det är ju omöjligt
och vem bedömer och vet det?!
Vi ska göra så gott vi kan just nu.

Jag vet att jag inte är ”världens bästa”
inte ens i den minsta av världar
jag är inte: 
alltför tydlig
alltför säker
alltför högröstad,
inte heller alltför rakryggad


Mina älsklingsord är ”kanske”, ”nog”, ”ganska”,
”förhoppningsvis”, ”det kan bli så…”

inget är säkert – nästan

Något som är säkert är
att det inte alltid blir som man tänkt sig!


ÄNDÅ så har jag inte slutat fantisera, hoppas,
drömma
och be om under

för det har livet också lärt mig
-   att ibland uppfylls drömmar
Gud svarar på bön
under sker!

Jag älskar trots allt Livet
det för mig tillräckligt goda livet!

Tänk att få vara en liten del i det stora,
förunderliga
och oberäkneliga

- mitt i allt det förutsägbara… 

Birgitta

3 kommentarer:

  1. Så fint skrivet! Jag är nog (se där!) också en sån som gillar "kanske", "nog", "ganska", jag vågar sällan vara riktigt säker och flyr de stora orden. Men det är härligt med det tillräckligt goda livet! Kram och trevlig vecka!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig jag med ;-)

    SvaraRadera