Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 6 oktober 2011

Nobelpris till Tranströmer



Så roligt att den svenske poeten Tomas Tranströmer, 80 år, äntligen fick Nobelpris i litteratur!
Tranströmer får priset "för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga". Det är Svenska Akademiens motivering.Tranströmer debuterade som poet 1954 med samlingen "17 dikter", sedan har han gett ut flera diktsamlingar och räknas som en av de främsta lyrikerna i sin generation. Tranströmers dikter finns översatta till över 60 språk.

Tranströmer föddes 15 april 1931 i Stockholm. Han har bl.a. studerat litteratur, religion och psykologi - vilket också framskymtar i hans poesi, tycker jag. Dessutom är musiken en viktig del av hans liv. Han är en mycket kreativ och "levande" man. 1990 drabbades han av en stroke, som till stor del berövat honom talförmågan. Hur svårt ska inte det vara för en man som älskar ord och skapar med sina ord...?!

Vad ska jag välja att skriva för dikt, nu då...? Så svårt! Det finns så många, som jag tycker om...
Jag väljer en vinterdikt.

Ansikte mot ansikte
I februari stod levandet still.
Fåglarna flög inte gärna och själen
skavde mot landskapet så som en båt
skaver mot bryggan den ligger förtöjd vid.

Träden stod vända med ryggen hitåt.
Snödjupet mättes av döda strån.
Fotspåren åldrades ute på skaren.
Under en presenning tynade språket.

En dag kom någonting fram till fönstret.
Arbetet stannade av, jag såg upp.
Färgerna brann. Allt vände sig om.
Marken och jag tog ett språng mot varann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar