Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 4 oktober 2011

Psalm 130 - från sjukbädden

Sjukhuskyrkan, Sunderby sjukhus

I ett dygn har jag nu beredskapen (jour) i Sjukhuskyrkan när mina kollegor är på fortbildningsdagar. Då passar det bra att också idag citera Eva Magnusson. Hon har skrivit utifrån Psaltarpsalmen 130 en bön som småbarnsförälder (se gårdagens inlägg). Hon har utgått från samma psalm i en annan dikt, men ur ett annat perspektiv; från sjukbädden.

Psalm 130 - från sjukbädden
Gud,
från sjuksängen ropar jag till Dig,
Herre,
hör min röst genom syrgasens bubblande!
Låt Dina öron lyssna till mina böners ljud
genom slamret av bäcken och
träskoklapper i korridoren!

Jag väntar efter Herren,
mitt hjärta väntar
bortom EKG-kurvans taggar.
Min själ väntar efter Dig Herre
mer än kroppen väntar på
morgonens spruta
ja mer än kroppen efter morgonen

Naglad vid droppet
hoppas jag på Ditt ord
ty hos Dig finns det nåd
och mycken förlossning
genom smärtornas man
Din Son Jesus Kristus
vår Herre
Amen

Eva Magnusson, Låt livet blomma, Libris, 1984

Skulle dikten ha skrivits idag så skulle det kanske inte stå "träskoklapper" utan någonting om färggranna Foppatofflor.

Stillhetens rum, Sjukhuskyrkan, Sunderby sjukhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar