Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 19 oktober 2011

Ibland måste man...

I Petrigårdens foajé, Arken

Det är inte bara växtligheten som nu börjar ladda för våren som kommer. Det har vi gjort i Nederluleå församling i dag också. Vi har haft vårplanering. Alla anställda tillsammans i Petrigården. Det är inte så lätt att mitt i höstrusket planera hela vårterminen. Men det är ju roligt också... något att se fram emot och hoppas på.

När jag kom hem, så hade jag tänkt fortsätta att jobba, men bestämde mig för att först lägga mig i massage-stolen för att vila huvud, tankar och kropp en stund. Det blev en lång stund. Jag somnade. Djupt. När jag vaknade fattade jag ingenting... jag blev så förvånad att jag låg i massagestolen! Jag var totalt borta! Jag kunde inte räkna ut vilken tid på dygnet det var, hur allting hängde ihop i tillvaron. Det var riktigt obehagligt. Men kanske nödvändigt? Någon slags nollställning... jag vet inte...

 
Ibland måste man...
Ibland måste man
öppna ett fönster inåt,
mot enkelheten.

Ibland måste man
sjunga sig genom galler
till liv och frihet.

Ibland måste man 
fly bort från fikonspråket
till enkla grundord.

Ibland måste man
uppleva relationen
som bara Jag-Du

och stryka ocket -
kompromissens signatur -
som ändå skiljer.

Ibland måste man
gå genom lögnen för att
hitta sanningen.

Ibland måste man
böja sig under korset
för att få leva.

Ibland måste man...

Daniel Kviberg, Bokstäver, Westerbergs förlag, 1983

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar