Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 31 januari 2011

Ta av dej dina skor

Ta av dej dina skor
Ta av dej dina skor
skor är till för dom hårda
för framstegarna

Ta av dej och gå ut under himlen
släpp dina förbehåll och lägg dem bakom dej
din verklighet har för små skor
den skyddar dej mot hemligheterna

...................

Ur en dikt av Ylva Eggehorn från diktsamlingen Jesus älskar dig, Bonniers, 1972


Bilden är från SB Nords Hemsida. Klädhängare Mr Hall, designad av Karin Mannerstål


Att våga ta av sig skorna och släppa sina förbehåll och rädslor och möta verkligheten som den är - är inte så lätt, det kräver mod och tillförsikt.  Men när vi väl vågar ta av de trånga skorna så ska vi upptäcka att världen öppnar sig och blir större - och vi får kanske fatt i det som vi längtat och sökt efter. Det kan handla om trohet mot sig själv, som Margareta Melin skriver om i sin dikt Trohet, ur Kärleken en bro, Libris, 1994. Hur många gånger har jag inte varit otrogen mig själv, svikit mina ideal, det jag egentligen tror, tycker eller känner. Egentligen så sviker jag andra då också, jag är inte sann. Så dåligt jag mår efter ett sådant svek!

Trohet
Trohet mot varandra
kan det vara något annat
än trohet på djupet mot sig själv?
......



Också denna bild från SB Nords Hemsida (Se högst upp på sidan). Sänggavel designad av Karin Mannerstål.. Har fått tillåtelse att använda bilderna på min blogg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar