Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 15 januari 2011

En arbetsvecka är slut

Så är då en arbetsvecka slut. För min del. En vecka med många möten och samtal. Enskilt och i mindre grupper. När jag samlar ihop det jag fått möta så är det uttryck för tacksamhet, förtvivlan, sorg, hopp, förnedring, varför, eftertänksamhet, ensamhet, ilska, omsorg, längtan - en blandning av allt det som livet rymmer. Tänk att allt detta finns sida vid sida och ibland  t.o.m. samtidigt.
Vilka resurser människan bär inom sig, som kan överleva och hitta sätt att hantera de mest svåra situationer - situationer som vi innan tänkt: "det skulle jag aldrig klara". Så är det ju också med uppdrag/uppgifter, som inte alls är traumatiska, men som vi ändå trott att "det kan inte jag" - och som vi, när rätt tillfälle kommer, faktiskt kan göra riktigt bra. Det gäller "bara" att våga fånga tillfället.

Efter arbetsveckans alla intryck vill jag be om Guds välsignelse,
formulerat av Martin Lönnebo:

Välsigna mitt arbete så att jag får ro att vila,
välsigna min vila så att jag får kraft att arbeta,
välsinga mitt allt så att vila och arbete finner frid.

1 kommentar: