Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 29 januari 2011

Kvinnokraft

Mina tankar är kvar hos de fyra kvinnorna jag mötte i föreställningen TRO på Norrbottensteatern igår (se länken två inlägg nedåt). Alla fyra kvinnorna från Gamla Testamentet levde i en manlig värld, i krig och utsatthet. Mitt i de omständigheter de levde i så utförde de "storverk". De var starka och stolta i sin svaghet. Förakt, utnyttjande och kränkningar hörde till deras vardag, liksom i många andra kvinnors liv genom historien och än i dag. Trots det vågar och satsar de i sin övertygelse. Det är kvinnokraft!

Tack Gud för de trofasta,
de som inte sviker,
de som härdar ut under svarta dagar.
Låt ditt gyllene ljus lysa över dem.
....

Martin Lönnebo




En sång som jag nynnat på de här dagarna är en sång som Ainbusk sjunger på en av mina skivor. Den svenska texten är skriven av Marie Nilsson-Lind (osäker på om den är översatt eller inte). Den heter STOLT. Några rader från den texten:

Jag är stolt
att vara kvinna
jag är stolt
att va´ den jag är
jag är här
och jag är kvinna
jag har hittat den jag är


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar