Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 22 januari 2011

Ljuset tränger igenom

I dag har det varit en otroligt vacker dag, klar himmel, sol och vit snö. Lite av vårvinterkänsla. Det är inte alltid som vi lyckas komma ut medan det är ljust och fint. Men idag blev det så. Vi tog bilen till vår stuga, min man Owe skottade och jag fotograferade. En bra fördelning, tycker jag.
Det var så vackert ute så det var svårt att sluta att fotografera - ändå går det inte riktigt att fånga på bild. Det är ett speciellt ljus - och en speciell luft, som på något sätt ger hopp om något som är på väg.

Här är några av bilderna och ett par dikter som jag associerar till:

I den knädjupa snön
knegade jag fram
i blåa stövlar -
jag gick in i mörkret
som sköljde över mig
då först
såg jag ljuset

Kjerstin Andersson


Ingenting
kan hindra ljuset
när det vill fram.
Genom dimma och mörker
tränger det
och bryter igenom.

Ingen
kan hejda dagen
att gry.
Även den svartaste natt
måste ge vika
för morgonen.

Och aldrig
är ljuset så ljust
som när det nyss
har lämnat mörkret.

Astrid Almroth Hollingby


1 kommentar: