Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 20 januari 2011

Utsikt från sjätte våningen


Det är en stor förmån att få arbeta i en sådan vacker miljö, som jag gör. Sjukhuskyrkan på Sunderby sjukhus ligger på sjätte våningen - vi har en helt fantastisk utsikt! Alla årstider. I alla väder.


Bilden är tagen från mitt fönster. Bilderna är tagna med min mobiltelefon, så de gör verkligen inte rättvisa åt de fina vyerna.


Nu är vi inne i Andaktsrummet, Stillhetens rum.


Stillhetens rum är öppet dygnet runt. Här finner både patienter, närstående och personal stillhet och ro. Stilla klassisk musik spelas. Det finns en gästbok att skriva i, eller bara läsas och beröras av. Under dagtid finns möjlighet att tända ljus. Här har vi förstås också våra gudstjänster på söndagar och torsdagar, liksom kristen djupmeditation.
I detta rum har många rop, tårar, suckar, liksom längtan, hopp och tack sänds till den Gud som ser och vet vart hjärtas hemlighet.

Vila i din väntan. Stilla mötet sker.
All din stora längtan Herren hör och ser.
Våga vänta tryggt: snart har dagen grytt.
Våren visar vägen: Gud gör allting nytt.
Genom din ångest, när allt är svårt,
delar Gud din smärta och all din gråt.
(Text: P. Harling 1980, efter J. F. Räder 1845. Sv. Psalmboken med tillägg nr 205)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar