Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 30 juni 2013

Nyckeln

När jag la nyckeln på bordet upptäckte jag hjärtat och korset;
kärlek och tro.
Nyckeln i sig kan vara symbol för hoppet.
Tro, hopp och kärlek
viktiga huvudnycklar i livet.



Jesu lärjunge Petrus var en nyckelfigur när den kristna kyrkan byggdes upp. Tillsammans med Petrus, som inte var den mest perfekte lärjungen, är vi alla inbjudna att vara med och bygga kyrka.

Dagens evangelietext (Matteus 16:13-20) berättar att Jesus gav Petrus nycklarna till himmelriket.

Jag tror, att när vi vill hålla oss till Jesus, följa honom (även om vi snubblar och faller ibland), så ska vi upptäcka att vi har en viktig nyckel i vår hand. En gåva som vi har fått.

Att få en nyckel är ett förtroende, det visar att någon tror på dig/mig.
Nyckeln visar på ett hemmahörande, en tillhörighet, ett sammanhang.
Nycklar ska man vara rädd om.
En nyckel kan vara en riktig skatt. En skattnyckel.

Ta vara på den nyckel som du har fått; undersök vart den leder dig. Plötsligt kan oväntade möjligheter öppna sig.

Tillsammans får vi alla be som i psalmen vi sjöng idag i Nederluleå kyrka (Ps 288 Gud, från ditt hus...) :
Gud, gör oss djärva, fria, kloka och glada!




1 kommentar:

  1. Tro, hopp och kärlek. Nyckelorden i livet! Som djärva, fria, kloka och glada. Ja, då kommer man långt!

    SvaraRadera