Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 28 juni 2013

Bagarstugan



I dag var jag en sväng till Bagarstugan i Porsön (Luleå), eftersom jag ändå var i trakterna. Annars håller jag mest till i kyrkbyn i Gammelstad under sommarmånaderna.


Det är roligt att det finns en gammal bagarstuga mitt bland alla bostadshus i Porsön. En del som kommer förbi berättar att de varit här tidigare, för länge sedan och bakat.


Sommarkyrkan i Nederluleå församling håller till i Bagarstugan onsdagar-fredagar kl 11-15 och bakar. Men även gäster som tittar in får baka bröd, den första får man gratis, sedan får man betala 10 kr per bröd. Pengarna går till barn i Syrien.

 Det luktade så gott!! Hembakat. Alldeles, alldeles färskt. Jag fick lyckan att provsmaka. Jag köpte också bröd och tog med mig hem. Det blev uppskattat!

Bagarstuga och hembakat bröd minner mig om dels min barndom då farmor bakade (hårt) tunnbröd i bagarstugan i Fjällbonäs. Jag minns inte att jag var med i Bagarstugan någon gång, men brödet minns jag - och kan längta efter än idag!


Dels påminns jag om när vi bodde i Svartlå och bagarstugan där. Margit lärde Owe och mig att baka. Vi hyrde stugan då och då och bakade stora lass och frös ner. Det var fest! Ofta gjorde vi det innan jul.


Bor du i närheten av Porsön (eller i Luleå överhuvudtaget) är du välkommen att titta in i Bagarstugan, smaka, äta, umgås en stund, kanske köpa med dig lite hem - kan rekommenderas! Mycket trevligt gäng som finns där.
Roligt att unga människor lär sig att baka och tar med sig traditionen vidare. Många barn i området kommer också och bakar.

På dörren in till bagarstugan finns en affisch som talar om att det är Barnkonsert i Porsökyrkan 12, 19 och 26 juli kl 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar