Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 21 juni 2013

Midsommarstång i trä


Krucifix i Nederluleå kyrka, Gammelstad



Konfirmationsmässa i Nederluleå kyrka



Dagen började med konfirmationsmässa i Nederluleå kyrka. En högtidlig och fin stund tillsammans med konfirmanderna och deras familjer och släktingar. Och lite sorgligt. Det är lätt att fästa sig vid konfirmanderna. En stor kramring bildades efteråt.



Min man var med mig till kyrkan idag. Innan vi återvände hem gick vi in på Caféet i Sockenstugan vid kyrkan och köpte var sin god midsommartårtbit. Inmundigade midsommarkänsla.

Eftermiddagen och kvällen har gått i lugnets tecken. Tröttheten kom ifatt.

När jag satt ute en stund i solstolen gick en kvinna förbi på gatan. Hon såg ut att vara på väg någonstans - och min fantasi drog iväg med mig...


MIDSOMMARSTÅNG I TRÄ


Hon går iväg med bestämda steg; väskan stadigt i ena handen och ett rött paraply i den andra.  Självklart bär hon den blommiga sommarklänningen idag. Ett leende har hon lagt på läpparna, önskar "glad midsommar" till alla hon möter. 

Efter några kvarter, ser hon sig om, svänger av och går en genväg tillbaka hem. Låser upp dörren på baksidan och går snabbt in.

Ur kylen plockar hon fram sill, gräddfil och gräslök. Sätter sig på kökspallen för att äta. Hon sväljer och sväljer. Det svider i ögonen. I bakgrunden hörs "I denna ljuva sommartid..." Snart kan hon inte hålla emot längre.

På bordet står en liten grönfärgad midsommarstång i trä. Ännu en midsommarafton.





Midsommarhelgen kan se väldigt olika ut för oss.
För en del är det fest och glädje, för andra kan det vara långsamt och ensamt - och alla varianter där emellan.
Alla stora helger kan vara påfrestande på flera olika sätt. Mitt i det som upplevs svårt kan känslor av skam uppstå, man skäms över att man har det som man har det - även om man inte alls har någon skuld/orsak i det. Så låt oss inte ta det självklart att alla längtar/längtat efter midsommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar