Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 16 juni 2013

Vi är färgerna

Domkyrkan, Luleå

I helgen har det varit Pridefestival i Luleå och idag Regnbågsmässa i Domkyrkan. Jag vill berätta mer om Regnbågsmässan och visa några fler bilder i morgon (förhoppningsvis).

Under mässan påmindes vi om att vi är olika färger som människor och i en Växelläsning läste vi tillsammans: Kristus är ljuset, vi är färgerna.

Trots att jag inte är så vågad själv, så har jag alltid tyckt om färger och har ibland längtat efter att våga vara mer "färgstark". Under mässan kom jag att tänka på en text som jag skrev för länge sedan, när jag var ung, 1975, som handlade om det. Kommer ihåg att jag illustrerade den med färgrika bilder. Här är den (utan redigering):


Låt oss liksom träden, sjön, himlen - hela skapelsen sprida färger.
Alla har olika toner och nyanser.
Använder vi de färger Gud har gett oss 
är det ingenting som skär sig.
Allt fungerar.
Stimulerar.

Ge tillvaron och omgivningen ett livfullt färg-sprakel
som väcker, lyfter och bär alla
- alla dem som vill lämna det allmänt vedertagna,
det givna grå-randiga mönstret
och det som "inte stör".

Låt varje konstverk vara signerat 
av den store Skapar-konstnären Gud själv.

Våga vara annorlunda!
Våga ta på dig lite färg.
Våga synas.
Våga visa vem du egentligen är
- vem du egentligen tillhör
därav de klara färgerna som fängslar och frigör 
på samma gång.

Ta penseln. Måla vidare.
Du återspeglar Guds skönhetsglans.
Det glimmar och glittrar.
Det syns vem som är din skapare.
Natten till den 26 dec 1975




Som sagt; återkommer med mer från Regnbågsmässan imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar