Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 2 juni 2013

Avslutning inför sommaren

Husmödrarna E och A i Porsökyrkans "trädgård".

Här kommer några bilder från min dag. Dagen har bestått av en dopgudstjänst och två avslutningsgudstjänster inför sommaren. Först i Bergnäskyrkan och sedan i Porsökyrkan. 
Innan Porsömässan grillades korv, vilket uppskattades av många.


Doppärlan i Frälsarkransen är här i centrum.

I alla tre gudstjänsterna var dopet i centrum. Fotot ovan är från en av "stationerna" i Porsömässan, en plats att stanna till och reflektera kring dopet.

Vi söker alla på olika sätt efter uppskattning - bekräftelse på att vi är rätt, att vi duger. Dopet talar till mig om att jag redan fått allt det där. Mer älskad, mer perfekt än den dag då jag döptes kan jag inte bli. Grip om Doppärlan och bed för barnet djupt inom dig. Säg: Gud, här är jag, ditt barn. Om jag duger för dig, duger jag för mig och andra.
Ur Bönbok tradition och liv (Verbum), avsnittet Frälsarkransen som hjälp i den dagliga bönen.



Att vara döpt till Kristus är att vara delaktig i en relation, ett livslångt förhållande. Förhållandet är inte beroende av hur vacker, duktig eller god jag är, utan den grundar sig på Guds kärlek. Ja, som det står i dagens episteltext:

Men när Gud, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbara  räddade han oss 
- inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig - 
och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden.
Det är ett ord att lita på.
Bibel 2000, Titus 3:4,5, 8


På väg hem. (Pga motljuset ser det mörkare ut än det var).

När vi i tvivel frågar oss
om vi är rena toner.
Då svarar Gud: Han lovar oss
att Jesus allt försonar:
I vattnets tecken blir du ren,
som sommarsolens klara sken
i himmelrikets sommar.
Svenska Psalmboken med tillägg, Verbum nr 754 v 2;
text: F. Kaergaard 1992, J.A. Hellström 1993


I Nederluleå församling är det sommaruppehåll i stadsdelskyrkorna med gudstjänstverksamheten. Alla gudstjänster och kyrkliga handlingar är koncentrerade till Nederluleå kyrka i Gammelstad. Alla anställda håller till i kyrkbyn under sommaren, förutom gudstjänster har vi konfirmationsläger, Sommarkyrka, Musikkonserter mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar