Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 25 juni 2013

Regnbågen


I brist på en regnbåge får det bli det här regnbågsfärgade fotot
från Gruvberget i söndagskväll.



REGNBÅGEN
Ljuset speglar
vattendroppens yta
på himlavalvet
kärlekens färger
löften att lita på

Våglängder av ljus
rött orange gult
grönt blått violett
böjer sig i båge
över jorden

Solljus och regn
bryts och delas
en andra regnbåge
kan skönjas i det blå
nära och lika varann

Ljuset färdas genom alla tider
speglar regn och blöta marker
tårar och människors hjärtan
solljuset famnar allt och alla

Kärlekens tecken
en himmelsk båge
vars slut ingen kan se
färgas av himmel och hav

och en öppen horisont






I samband med Regnbågsmässan i Domkyrkan (Luleå) för drygt en vecka sedan så blev jag inspirerad att skriva raderna ovan. Det som fascinerar mig mest med regnbågen är att det är genom den färglösa ganska intetsägande regndroppen som regnbågen uppstår. När det vita solljuset får reflektera, lysa igenom vattendroppen så kan "miraklet" ske.
Tänker att ljuset också kan nå våra liv, våra tårar, det vi sörjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar