Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 11 juni 2013

Den som ser mer

Just nu pågår konfirmationsläger i kyrkbyn, Gammelstad. I dag har vi varit på kyrkogården och pratat om död och begravning. Vi var också i Nederluleå församlings nya gravkapell Stillhetens kapell som invigdes i slutet av maj. Där sjöng vi psalmer som är vanliga på begravningsgudstjänster.
Kanske berättar jag mer en annan dag.

Stillhetens kapell, Gammelstad



DEN SOM SER MER

Jag famlar  söker
vandrar fram och åter
strävar  skrattar  gråter

Hur kan jag finna dig?
I böckernas blad
i musiken, leken
i tystnaden eller naturen?
Var?

I snubblande iver
i försök  läror  idéer
anar jag plötsligt

blicken

hos den
som ser

mer

än alla vackra tal
alla blommor i världen

 som ser
 mer

än alla glansiga presenter
alla betyg och utmärkelser

som ser
mer

än alla andra

som ser
mer

än det som syns

som ser



Stillhetens kapell




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar