Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 29 juni 2013

I solnedgången


I går kväll lyste solen på rätt tid, dvs när det var Midnattssolsandakt i Nederluleå kyrka kl 22.30. Under andaktens gång lyste solens strålar alltmer på Triumfkrucifixet med Kristus. Det kan vara mer och starkare, men det var mäktigt så här också. Kristi döda kropp blir så "levande" i solljuset. Korset hänger högt upp i taket.
Det var en fin andakt med texter, solosång och musik.
Tid fanns att i tystnad se ljuset och själv reflektera.
Texterna nedan är ifrån andakten.




I SOLNEDGÅNGEN
I solnedgången lägger de ner sitt liv
inför den Högste.
Och solens strålar träffar alla lika...
.....................

Ebba Lindqvist


På väg hem från kyrkan

.....
Tag då nu i dina händer
denna dagen som förflutit.
Visst jag vet: I gott du vänder
vad jag hållit eller brutit.
.....
Du får lyfta, du får bära,
jag kan bara allting lämna.
Tag mig, led mig, var mig nära!
Ske mig vad du sen må ämna!

Aftonbön v2 och 4 av Karin Boye
Psalm nr 941 i Psalmer i 2000-talet, Verbum

Fotona är tagna av Owe Ryås

2 kommentarer:

  1. Har läst din blogg hela tiden-den är fin. Hoppas tandvärken är bättre nu. Krama Owe och ha det gott i sommar!

    SvaraRadera
  2. Tack Irene! Önskar dig en fin sommar också! Kram!

    SvaraRadera