Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 20 juni 2013

Midnattssolsmässa utan sol


Konfirmationslägret håller på att gå mot sitt slut. Vi avslutar i morgon förmiddag med Konfirmationsmässa i Nederluleå kyrka. Dagarna har haft skiftande innehåll med olika teman och aktiviteter. Det mesta har känts bra och viktigt. 

För min del tycker jag nog att det allra bästa jag har med mig från lägret är de enskilda samtalen med konfirmanderna. Så kloka och fina unga människor! Jag önskar dem verkligen allt gott nu och för dagar som kommer.



I går kväll var föräldrarna inbjudna till kyrkbyn och konfirmanderna sjöng, gjorde draman, tog föräldrarna på en tipsrunda mm. Kl 22.30 hade vi Midnattssolsmässa i kyrkan. Det var absolut fullt i kyrkan förutom konfirmander och föräldrar så fanns också andra gudstjänstbesökare, därav en del turister. Det blev en midnattssolsmässa utan sol, tyvärr. Annars är det nästan "magiskt" att få se hur solen vid midnatt lyser in på krucifixet som hänger ner från taket - jag hoppas kunna ta några sådana bilder någon gång. Det kändes som en värdefull mässa ändå. Vi fick påminna oss om att Gud är som solen, ovillkorlig och är för alla - och att Gud finns hos oss även om vi inte alltid kan se eller känna Guds närvaro.


Här målas Iotakors


Guds ansikte är vänt till oss.
I Guds kärlekssol som lyser över oss 
får vi liv, tröst och nytt mod.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar