Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 26 januari 2013

Tusen gånger...

Medan jag har arbetat med den gammaltestamentliga texten för imorgon från Jona bok, så har en titel från en av Nils Bolanders dikter funnits i huvudet: Tusen gånger har jag velat fly... I kväll har jag letat rätt på den. Här är tre verser av sex:

............
Tusen gånger ville jag ge upp.
Tusen gånger - men för varje gång
höll mig Någon skruvstädsaktigt fast
i ett järnhårt, oresonligt tvång.

Och jag hörde som en fjärran röst
viska i mitt missmods djupa natt:
I ett kärl av lera, tunt och skört,
ville jag förvara Ordets skatt.

Då förstod jag i min bristfullhet
att jag ej fick vika från min post.
Man kan ösa ur en källas djup
också med en skopa, röd av rost.
..............


Som jag skrev igår, så är söndagens ämne Nåd och tjänst.
Ja, i vår bristfullhet och - ibland, likt Jona - motstånd, får vi vara med och betyda något för andra. Även de mest rostiga och skruttiga redskap kan komma till användning.

"I nåden finns alltid ett mått av överraskning" (citat från Evangelieboken i gudstjänst och förkunnelse, Eriksson, Nilsson). Det gillar jag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar