Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 3 januari 2013

Allt som varit, är och skall komma

Nederluleå kyrka, Gammelstad, med mobilkamera


I dag har jag haft två begravningsgudstjänster i Nederluleå kyrka. I båda gudstjänsterna bad jag en bön som finns i Förslaget till Svenska kyrkans nya Handbok, ett förslag av många. Jag tycker om de flesta av bönerna, de är lite olika och kan därför passa i olika situationer.

I dag valde jag denna korta och enkla bön, som passar i de flesta situationer.

Barmhärtige Gud,
du som möter levande och döda,
du som omfattar allt som varit, är och ska komma,
omslut oss med din kärlek.
Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre.
Amen


På dessa korta rader berörs både den döde och de som finns kvar, allt som har varit; hur det än har varit på gott och ont. Men också det som är just nu av sorg, oro, frågetecken - och framtiden; imorgon och alla dagar som ligger framför, där den döde inte längre fysiskt kommer att finnas med, med allt vad det innebär. Vi ber om att Guds kärlek ska omsluta allt, hela livssituationen och alla berörda.
Ibland behövs inte så många ord för att säga mycket.

Nederluleå kyrka 

Ps. För den som undrar: En präst måste inte be böner som är färdigformulerade i en handbok, utan kan naturligtvis be med egna ord - men det kan vara en hjälp. Som präst/talare kan man bli väldigt trött på sina egna älsklingsformuleringar och uttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar