Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 27 januari 2013

Alla skäl i världen!



Gud frågade Jona om han hade några skäl till varför han reagerade så starkt att Gud förlät och räddade folket i storstaden Nineve.
Ja, svarade Jona, jag har alla skäl i världen att vara vred!
"...var det inte det jag trodde... Jag visste ju att du är en nådig  och barmhärtig Gud, sen till vrede och rik på kärlek, beredd att ångra det onda du hotat med..." (Jona kap 3 och 4)

Jona var riktigt arg och bitter på Gud, han tyckte att Gud var alldeles för god och barmhärtig och slösade på sin nåd på de där hemska och onda invånarna i Nineve. Nu ville han inte vara med längre.

Läs gärna Jona bok (bara fyra kapitel) i Gamla testamentet om Jona. En novelliknande bok om en motstridig och tjurig profet, som gång på gång flydde från Gud och Guds kallelse. Ändå var han en Guds profet!



Jag har alla skäl i världen att vara arg, besviken....
Visst känns det så ibland? När vi känner oss orättvist behandlade, känner oss oförrättade, kränkta...

Gud säger inte att vi inte har skäl nog - men Gud vill vidga på perspektiven, vill få oss att se lite större, längre... inte bara på oss själva. Det finns fler som behöver Guds hjälp och nåd. Guds nåd och förlåtelse räcker till alla som vill ta emot den.

Vi  får säga vad vi tycker till Gud, vi får vara arga - Gud klarar det.
Men låt oss också ge Gud en chans att prata med oss...

Porsökyrkan

Jag har alla skäl i världen att vara glad för den här dagen med gudstjänst i Bergnäskyrkan och Dopgudstjänst och Porsömässa i Porsökyrkan. I Porsömässan invigde vi ett nytt konstverk i kyrkorummet "Jesus dör på korset", gjort i plåt av konstnär Lars-Erik Gunnars. Lars-Erik delade med sig av sina tankar kring konstverket - vilket gjorde den ännu mer värdefull, tycker jag.
Porsömässan avslutades med ett postludium som spelades av en församlingsbo som bor nära kyrkan. Det är så roligt när vi är många som aktivt är med och "gör" gudstjänsten.



Jesus dör på korset, konstverk av Lars-Erik Gunnars


Nu har jag alla skäl i världen att vila och hämta nya krafter efter en mycket innehållsrik arbetsvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar