Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 21 januari 2013

Tröst

I morgon ska jag hålla en föreläsning på LTU för sjuksköterskeelever i kursen Hälsa och lidande.
I bloggen ikväll får det bli några rader från mina tankar kring tröst.




Det som tröstar mest är att få lov att känna det man känner.
Om vi skapar utrymme och tillåtelse för alla former av känslor 
kan det bli till verklig tröst.

Vi som önskar vara andra människor till hjälp och stöd
har inte svar på alla frågor,
vi har inte någon makt över andras liv,
vi kan inte göra under ...

när vi blir medvetna om vår begränsning,
som vi ibland upplever som total vanmakt,
och accepterar den,
gör det oss öppnare och mer mottagliga för våra medmänniskor
sker det märkliga
att vi kan bli till sann hjälp
och tröst!


2 kommentarer:

  1. Hoppas din föreläsning gick bra och att du gav lite nya tankar om tröst. Vilket märkligt ord egentligen...=)

    SvaraRadera
  2. Tack, det gick nog ganska bra. Hoppas att det blev någonting nytt att tänka på...

    SvaraRadera