Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 10 januari 2013

Jag pratade på och pratade på...

En stor del av denna arbetsdag har jag suttit framför datorn. Oj, så trött man blir i ögon, nacke och tankar... Speciellt om det inte blir som man tänkt sig! Och det är ju inte helt ovanligt när man sitter framför datorn... i alla fall inte för mig. Så ikväll gör jag det enkelt för mig själv och väljer att skriva en mycket fin dikt som jag fått av en av mina bloggläsare, när hon hade läst mitt blogg-inlägg om tystnaden häromdagen.




 I TYSTNADEN TALADE DU
 
I min okunnighet
och självupptagenhet
pratade jag på,
och pratade på,
som om inte du
redan visste allt.
 
 
Jag lyssnade
till mitt eget prat
och tomheten
blev stor och tung.
 
 
Men så en dag
blev jag tyst.
Jag satt bara stilla
i din famn
utan att säga
ett enda ord.
 
 
Då talade du,
i min tystnad
talade du.
Och i din egen tystnad
talade du allra starkast.
 
 
Ordlöst
talade du
om den stora
tryggheten i din famn.
 
Arne Lindberg, Tillvaro, dikter om tro till tro.



Hm! Dikten handlar visst om mig!
Nu är det famnen och tystnaden jag behöver.

2 kommentarer: