Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 13 januari 2013

Spegel, spegel


I går hade vi dopgudstjänst i Porsökyrkan.
I slutet av gudstjänsten var storasyster, 2 år, lite less. Hon tog den lilla gröna stolen och klättrade upp till dopfunten och kikade ner i vattnet.
Vad var det hon såg? 
Kanske bilden som finns ingraverad i botten - eller var det sin egen spegelbild?
Att leva i sitt dop är att spegla sig i dopets vatten. 
Vattnet som renar och förnyar. Vattnet som ger liv.



När du ser din egen spegelbild i dopets vatten så ska du veta att det ansiktet är älskat och accepterat som Guds älskade son, som Guds älskade dotter.

Spegel, spegel i dopvattnet där,
säg mig du vem jag innerst är.
Dopkällan svarar: Din egen bild
är aldrig från Jesus Kristus skild.
Christina Lövestam ur Livets ande, le mot mig.



En bön från dopgudstjänsten som vi kan använda till att be för oss själva:

Livets Gud,
uppfyll mig med din helige Ande,
och hjälp mig att dag för dag
leva i mitt dop.

(Svenska kyrkans Kyrkohandbok, 1986)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar