Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 28 januari 2013

En knäpp idé!


När jag var en sväng på stan (= Boden) idag i snöovädret, träffade jag en person som jag för några år sedan mött i mitt arbete. Sedan dess stannar vi alltid och pratar en stund när vi ser varandra.

"Jag fick en sådan knäpp idé i morse. Och då tänkte jag på dig", sa hen när vi möttes i en gatukorsning. Kul!
Och så berättade hen om sin knäppa idé, som visserligen kan uppfattas som galen, men samtidigt var mycket rörande och god, tycker jag. Säkert en inspiration från ovan... I sin omsorg om någon annan, som hen inte kände så väl, men kände för, så var hen beredd att framstå som lite konstig! Det gjorde mig så glad! Vilket mod!

Dessutom blev jag både glad och stolt att hen ville berätta för mig om sin plan. Vi känner inte varandra så väl. Få saker gör mig så glad och tacksam som när människor vågar berätta om sådant som kan verka "lite knäppt" i andras öron. Men det är väl för att jag är rätt knäpp själv!


Osökt kom jag nu att tänka på en dikt av Nils Ferlin:

INNAN DITT RIKE BLEV KARTLAGT
Det var bara tokar och dårar
som lyssnade på dej först.
Det var slavar och skökor och ogärningsmän,
men då var ditt rike störst.

Det var bara enkla själar
och själar på undantag.
Sen byggdes det katedraler
och kyrkor av alla de slag.

Och påvar kom det och präster
som tvistade om vart ord
du fällt på din korta vandring
på denna bullrande jord.

Men tokar var det och dårar
som lyssnade på dej först.
Det var innan ditt rike blev kartlagt
och då var ditt rike störst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar