Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 15 januari 2013

Hur tungt tror ni att det här är?



En föreläsare skulle undervisa om ämnet stress
och inledde sin lektion med att hälla upp ett glas vatten.

”Hur tungt tror ni att det här glaset är?” frågade han publiken.

Många slängde ur sig en gissning
och svaren allt mellan 100g och 500g

"Det är visserligen sant att glaset exakta vikt är 371 g”.
svarade föreläsaren..
”Men det är inte det viktiga i sammanhanget.
Det viktiga är hur länge jag håller glaset.
Om jag håller det i en minut så är det inga problem.
Om jag håller det en timme, så kommer min arm att värka.
Om jag tvingades hålla det i en hel dag
skulle ni antagligen få tillkalla ambulans.
Vikten är den samma
men ju längre jag håller glaset, desto tyngre blir det.”

Föreläsaren ställde ner glaset, innan han fortsatte:

Om vi bär omkring på våra bördor hela tiden
så kommer vi förr eller senare att ha blivit så tunga
att vi inte klarar av att bära dem längre.
Om vi aldrig slutar tänka på jobbet
kommer den arbetsbördan att bli oss övermäktig.
Därför måste vi kunna släppa jobbet när vi går hem.
Och om vi aldrig tillåter oss att slappna av och njuta en stund
därför att vi oroar oss för en sjuk anhörig eller en vän som behöver vår hjälp
– då kommer det att bli oss övermäktigt.
Vilka bördor du än bär på
– sätt ner dom en stund och vila en stund innan du fortsätter.
Det märkliga är nämligen att när det är dags att lyfta upp dem igen
har de blivit både lättare och färre.”

( Ur boken ”Tänk om …..)

Här är länken till föreläsaren Torkild Sköld

5 kommentarer:

  1. Har läst den förut och det är samma goda liknelse varje gång. Hälsa Owe!!-att nu är jag en fena på ctr c/ctr v bla...=)

    SvaraRadera
  2. Owe hälsar - och skrattar! Han saknar dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar honom...När det passar får ni komma hit på Östra lillgärdan =)

      Radera
  3. Vilken träffande liknelse! Önskar dej en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  4. Tack, Irene, det gör vi gärna!
    Grekland.nu: Ja, jag tycker att liknelsen är bra. Önskar dig bra dagar i allt du är i just nu... Kram!

    SvaraRadera