Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 januari 2013

I skydd av ljuset




Medan min man satt vid datorn och gjorde sluttentan för kursen i juridik, tog jag bilen ner till Bodforsen (nedströms kraftverket) och gick en promenad i ljuset. Den vackra rimfrosten var borta, men solen och ljuset fanns där. Och några fiskare.




Det är kanske tjatigt att tala om ljuset. Men det är märkligt vad det gör med oss. Inte minst i januari. Hoppet väcks om en ny vår.





I SKYDD AV LJUSET
I skydd av ljuset
får jag vandra
och kan se
vägen
med alla dess
ojämnheter.
I skydd av ljuset
vågar jag möta
skiftningarna
av sorg och glädje
i mina
medvandrares ögon.
I skydd av ljuset
ser jag
målet klarare.
Astrid Hollingby Almroth



"I skydd av mörkret" brukar vi tala om. Men det måste vara mycket bättre att skydda sig med ljuset! Ljuset är tryggare och säkrare. Nyanserna, skiftningarna blir tydligare. Liksom ojämnheterna under vägen.



Må ljuset omsluta och skydda dig och mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar