Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 1 januari 2013

Du ska få en dag i morgon



När jag var ung skrev jag alltid en resumé över året som gått i min dagbok. Jag läste igenom året och skrev ner hur många nya människor jag lärt känna, vilka nya platser jag hade varit på, speciella händelser... osv. Jag blev alltid förvånad över att det var många nya människor, många speciella händelser... Jag kände ofta en stor tacksamhet över att jag hade fått vara med om detta.

Jag tror att många av oss har ett behov av att tänka tillbaka, reflektera över det år som varit - och kanske att det i sin tur ger målsättningar, riktningar för det nya året.
Nyårsdagen är bara en dag av många andra dagar. Att någon gång då och då stanna upp, fundera och summera det som ligger bakom, tror jag att vi mår bra av, oavsett vilken dag det är.

Ibland är det inte så roligt att se bakåt, det kan vara svåra händelser och minnen, eller tankar om misslyckanden mm. Sådant som man inte kan göra något åt i efterhand kan kännas väldigt jobbigt att tänka på.

Trots allt ges ständigt nya möjligheter, kanske inte just det som inte blev så bra - men då kan något annat bli bättre. Ibland får vi också möjligheten att göra om, göra bättre - eller be om förlåtelse, bli försonad, komma till ett accepterande.


Vi får sträcka oss i förväntan mot morgondagen


I morse hörde jag på TV-gudstjänsten en sång, som passar bra så här vid ett årsskifte.


DU SKA FÅ EN DAG I MORGON
Du ska få en dag i morgon som ren och öppen står
med blanka ark och nya kritor till,
och då kan du rätta till´et som du gjorde fel igår,
och så får du det så gott i morgon kväll.
Och om du inte klarar det och allt känns lika trist,
så ska du höra suset över furorna som sist:
Du ska få en dag i morgon som ren och öppen står
med blanka ark och nya kritor till.

Det var refrängen  på Alf Pröysens text: "Du ska få en dag i mårå".
Svensk text av Carl-Anton Axelsson, 1976

Här hittade jag texten och här finns hela texten


 Ett nytt år ligger framför oss - höljt i dimma...


Herrens nåd tar inte slut,
hans barmhärtighet upphör aldrig.
Varje morgon är den ny -
stor är din trofasthet.
...
Det är gott att hoppas i stillhet
på hjälp från Herren.
Klagovisorna 3: 22, 23, 26

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar