Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 24 januari 2013

Överraskningar



Så här på kvällskvisten frapperas jag av vilka livsberättelser jag har haft förmånen att lyssna till idag (eller snarare fragment ur liv).

Vad mycket vi människor bär med oss, som vi kanske inte pratar så mycket om, som inte syns utanpå...

Vår vandring genom livet ger ofta skavsår och skador av olika slag, men också gåvor och möjligheter - inte så sällan hör de ihop och påverkar varandra.

I mitt inlägg igår sa jag bl.a. att vi kan möta Gud i ett samtal, en blick eller genom en handling hos en medmänniska. I dag blev det så påtagligt för mig ännu en gång...

Jag tror att Gud tycker om att överraska oss!
Gud ler nog när han ser att vi plötsligt (eller långsamt) blir varse att Gud vill uppenbara något för oss - på de mest oväntade sätt...  vid helt otippade tillfällen...


Gud, gör mig öppen och mottaglig -
- låt mig överraskas!


Gud överraskade Mose i den brinnande busken -
hur överraskar Gud oss idag?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar