Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 25 januari 2013

Att vilja fly...



På söndag tänker jag predika om Jona. Det är helt underbart att berättelsen om Jona finns med i Bibeln. Ingen censur där inte. Sååå mänsklig han är!

Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan verkligen känna igen mig i honom...

Bara som en sådan sak att Jona vänder och springer när Gud kallar honom till uppdrag, som han inte gillar. Jag är ingen sprinter, men nog har jag hållit för öronen, gått med skygglappar och vänt ryggen till... alla uppgifter känns inte lockande eller gör en populär... Dock kan de vara både viktiga och nödvändiga!

Ibland vill jag bara fly, springa min väg - det kan gälla många områden i livet. När vill jag helst bara försvinna? Vid vilka situationer, uppgifter...? Och du?

Ska inte fördjupa mig i detta nu, ska först klara av mina uppgifter imorgon... får fortsätta tänka vidare på Jona (och mig) imorgon eftermiddag.

Söndagens tema är Nåd och tjänst.
Tänker på en av psalmerna som vi ska sjunga på söndag från Psalmer i 2000-talet med den fina titeln: 


Människa, ditt liv är stort

........

Trots den natt du ville fly
är Guds gryning alltid ny.
Dagen bär på möjligheten
att bli bönesvar för någon
som berövats värdighet.

Text: Lars Busk Sörensen, översättning: Ylva Eggehorn
Psalm 907 vers 6





1 kommentar:

  1. Jag älskar Dig, Birgitta! Så mänskliga vi alla är! De orden talar till mig också!

    SvaraRadera