Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 31 juli 2011

Sommar


Ibland känns det som om sommaren är slut bara för att semestern är slut. Men så är det ju inte! Tänk, hela augusti är kvar - det brukar vara en fin månad. Jag tycker att vi har haft en fantastisk sommar så här långt med mycket sol och värme. Och lite mygg! Det är däremot egentligen inte så bra, det märks i bärskogarna...



När Vår Herre klär sommarn
När Vår Herre klär sommarn så ljuvligt i grönt
inte frågar Han sej om det kan vara lönt,
Han gör gullvivan skön och sånglärkan fri
helt utan tanke på ekonomi

Nej av kärlek allena gör Skaparen allt
när vi kalkylerar förnuftigt och kallt
så om sommar och grönska berodde på oss
då blev det väl knappast ett grässtrå förstås

Men kanske ändå när allt kommer omkring
vi tröttnar att räkna så kallt på allting
och lär oss det som vår Skapare vet:
att kärlek är grunden för all växtlighet

För det bästa i livet är gratis och fritt
och ges utan tanke på mitt eller ditt,
njut sommarn som gåva ur Skaparens hand
och bidra själv med en blomma ibland

Atle Burman, En källa av ljus, Argument Förlag, 1999


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar