Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 6 juli 2011

Leva blodfullt

Delar med mig av en text som jag har läst idag, den är skriven av Ulrich Schaffer ur hans bok Upptäck det under som är du (Entdecke das Wunder, das du bist. Kreuz Verlag). Margareta Melin har översatt följande stycke:


Leva Blodfullt

Gång på gång kommer tvivlet upp i mig: vill Gud verkligen
att jag ska leva, leva blodfullt?
Jag har lärt mig att utestänga mycket 
- och särskilt det som kunde göra livet rikt och intensivt.
Jag har lärt mig att säga "nej" av fruktan för 
att livet kunde överväldiga mig.
Jag har lagt band på mig, jag har hållit tillbaka 
- för säkerhets skull.
...
Jag har tolkat det höjda pekfingret som en kärleksfullt 
varnande gest.
...
Vad som låg bakom allt detta var fruktan för synden. 
Men ingenting ger större makt åt synden än fruktan för den.

In i alla dessa tankar kan jag höra min vän och förebild säga:
Jag önskar dig liv, ett rikt, fullt liv!

Styrkt av honom vågar jag mig ut i livet på nytt,
utan säkerhet och förbehåll.
Jag vill leva.
Gud vill att jag lever.


Hämtat ur boken Andrum, med olika kvinnliga författare, detta kapitel är skrivet av M. Melin. Bokförlaget Cordia. 8:e upplagan 2001.

Melin skriver i sin kommentar kring texten:
"Det gäller att inte frukta mörkret utan istället se till att ljuset som vi bär i oss hålls brinnande."


1 kommentar:

  1. Tyckte den röda bakgrunden gav effekt till texten.Tycker mycket om Margareta Melins sätt att uttrycka sig. Tror många av oss med "söndagsskolebakgrund" känner igen sig.
    /syster i Trosa

    SvaraRadera