Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 29 juli 2011

Den dagliga kärleken


 I samband med Owes och min förlovning för snart 30 år sedan fick jag det här broderiet med duk och garn av min svärmor. Hon sa att hon ville testa om jag kunde brodera... Det tog sin tid, men det blev godkänt.

I dag har jag bl.a. skrivit tre vigseltal, för vigslarna i Nederluleå kyrka imorgon. Tyvärr har jag blivit tvungen att acceptera att jag inte kan jobba imorgon. Jag har fått tillbaka blödningarna i näsan och fått göra nya ingrepp på Vårdcentralen. Men som tur är så är jag inte ensam i församlingen och allting hänger inte på mig. Jag har goda chefer och arbetskamrater, som ser till att vigslar, dop och gudstjänster blir genomförda ändå. Och kan min kollega använda sig av mina vigseltal, så underlättar jag ju något för henne...



Maria Wine har författat en fin dikt om kärleken. Andemeningen i den, önskar jag att Vigselgudstjänsten på något sätt ska kunna förmedla till brudparen och bröllopsgästerna. Här citerar jag bara en del av den ganska långa dikten. Men leta gärna rätt på den, den är mycket innehållsrik och tänkvärd!

Den dagliga kärleken
...

Kärlek
som är att vakna tillsammans
och möta den blåögda morgonen
att utbyta leenden som värmer
och värna om den nya dagens framtid
att på resan genom dagen
vila tillsammans
på klockslagens små väntstationer
och intaga gemensamma måltider
upplysta av lingonsyltens röda glädje

...

Maria Wine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar