Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 17 juli 2011

"Jag vet vad du behöver"

I dag, eller snarare igår, eftersom klockan är över midnatt, så gjorde maken och jag en utflykt till Haparanda.
Några saker var vi ute efter, andra upptäckte vi att vi behövde...

En ny ytterdörr, kanske vi skulle behöva...?? Dörrar från K-rauta.

 Eller ett nytt kök?! Det skulle vi verkligen behöva! Tänk om... ett kök från IKEA vore inte fel...

75 % rabatt!! Då kanske det skulle kunna vara möjligt... t.o.m. maken funderar...

Två toalettstolar på K-rauta och ett litet tvättställ på IKEA blev det  - lite udda, kanske...men det var faktiskt vad vi behövde och var ute  efter. Och så blev det en vit hurts på FYND på IKEA och lite småkrafs...



Vad är det man behöver - egentligen?! Känslan av behov väcks (mer än vanligt) när man ser hyllmeter på hyllmeter av saker, som i och för sig är bra att ha... men som man kanske ändå inte behöver. Och så finns det duktig och serviceinriktad personal som kan tala om för en och visa vad man behöver eller egentligen letar efter... I bland är det till bra hjälp att få råd av kunniga människor, andra gånger kan man reta sig på deras självsäkra uttalanden... 
Det bästa är om man själv vet någorlunda vad man behöver, vad som är viktigast, vad man borde göra osv - men det vet man ju inte alltid...


"Jag vet"- människor
Herre, befria mig från "jag vet"-människor!
"Jag vet vad du behöver..."
"Jag vet hur du känner..."
"Jag vet vad du borde göra..."
Mästare, det vet de inte alls!
Hur skulle de kunna det?
De är ju inte jag, i mina förhållanden.
med mitt temperament, mina anlag... och brister.

Den där mannen i butiken.
Jag kan fortfarande se hans triumferande leende:
"Jag har precis vad ni önskar."
Det hade han inte!
Han hade inte ens fattat vad jag letade efter.

.....


Herre, ge mig tålamod med "jag vet"-människorna.
.......



En del av en dikt av Flora Larsson, Vänd mot Dig, Herre. Vardagssamtal med Gud, i svensk tolkning av Karin Hartman, InterSkrift, 1979.

I bland är jag själv en "jag vet" - människa, Gud, gör mig ödmjuk och lyhörd för andras behov!

Nu har maken monterat ihop hurtsen - och det är dags att sova...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar