Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 6 april 2011

Vid himlens grind

Jag fortsätter på samma tema som igår. När jag funderade på vad jag skulle läsa i går kväll på återträffen för sorgegruppen, så såg jag så många fina dikter:

 FRÅGA
Ingen frågade
om jag var lämplig
att följa ett barn den del av livet
som aldrig plånas ut

Från ingenstans
kom ansvaret
och du var här

Ingen berättade
om den sorg som följde
när uppdraget 
det största som livet gav mig
var slut

Från ingenstans
kom tomheten
och du var inte här

Lars Björklund, Ett skimrande trots, Libris, 2004

Mobilfoto: B.R.

VID HIMLENS GRIND
Vid himlens grind
där blåser en vind
från närmaste stjärna
så sval mot din kind.

Vid himlens port
står tofflor på rad
när barfota änglar
går molnpromenad.

I himlens sal
är väggarna blå.
Där leker Vår Herre
tittut med de små.

Britt G Hallqvist


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar