Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 1 april 2011

Här är jag

I eftermiddag åker jag tillsammans med några "Här är jag" konfirmander och hjälpledare till Folkhögskolan i Älvsbyn på läger. Det ska bli spännande! Jag känner inte konfirmanderna så väl, så det ska bli roligt att få lära känna dem lite bättre. "Här är jag"-konfirmander är konfirmander med olika funktionshinder.

Alla unga människor (alla äldre också, för den delen!) funderar mycket på sig själva; på vem jag är och varför jag är som jag är.
En bön som kanske några skulle kunna känna igen sig i är denna bön:

Att vara annorlunda
Inte som de andra.
Annorlunda.
Sån är jag, min Gud.
Och jag undrar,
varför, Gud,
är mina tankar långsamma?
Varför, Gud,
kommer mina ord så sakta?
Ska det alltid va´ så här?
Att va´ rädd ibland, bli retad,
bli sist, bli ensam?

Gud, du som bryr dej om varje barn,
du ser mej,
du vet att jag finns.
Och Jesus vet,
han såg dem som va´ annorlunda.
Och han tog barnen i sin famn.

Tack för det jag kan.
Jag kan ...
Tack för dom som hjälper mej,
tack för ...

Tack för Jesus, min vän,
han som ser mej.
I hans ögon är jag
- en ögonsten.
En ögonsten.
Amen.

Lars-Åke Lundberg, Barnens bönbok, Origo, 1991


Jag vet inte om det finns tid och möjlighet för mig att blogga under helgen - om inte, så återkommer jag på söndag kväll. Önskar er en fin helg! Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar