Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 10 april 2011

Fågeln

Foto: B.R.


Fågeln
Det sjöng en fågel
genom vinterkylan
En liten röst
i det överhängande mörkret
men en röst
med eldars styrka
och vårblommors doft

Det sjöng en fågel
och mitt stelnade hjärta
löstes upp
blev vatten
och regn som föll

Det sjöng en fågel
genom hopplösheten
En liten en
försvinnande liten
men en fågel
med tusen vingars styrka
och vårfloders dån

Lars Björklund, Nära, Libris, 1990

Det finns sådana fåglar, jag har hört dem...

Foto: B.R.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar