Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 28 april 2011

Balans

Den här skapelsen kallas för Balans, om jag inte minns fel och finns i Örebro.
Foto: B.R.

I dag har mina kollegor och jag varit på Universitetet för att informera om Kyrkan på Campus och göra kyrkan synlig. Vid flera samtal så kom vi in på svårigheten att hitta rätt balans i livet. Balans både i jobb, studier och privatliv. Ofta handlar det om att våga välja bort vissa saker. Rensa.

Själv har jag alltid haft dålig balans. Bara genom att vrida ett halvt varv runt så blir jag yr i huvudet. Det dåliga balanssinnet kanske också påverkar mitt mentala balanssinne? För visst blir det, för nig, konstig övervikt åt ena eller andra hållet ibland... då är det lätt att trilla.

Jag kommer i håg hur det var i skolan på gymnastiken, då man skulle gå balansgång på en bom en bit upp i luften. Det avskydde jag! Min lärare sa till mig, gång på gång, att lyfta blicken. Inte i rädsla se på bommen, då går det inte, utan se framåt... Kanske var det det bästa jag fick med mig från grundskole-gymnastiken. Och det tränar jag på fortfarande.


2 kommentarer:

  1. Så sannt ! Inget funkar om man bara tittar ner.
    Vi ses snart på Stiftsgården ! Där är vattnet friskt och gott !
    Annika i Skellefteå

    SvaraRadera
  2. Annika! Jag kommer inte till stiftsgården, tyvärr, eftersom jag inte jobbar kvar i Sjukhuskyrkan. Hoppas att ni får - som det brukar vara - fina dagar!

    SvaraRadera