Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 4 april 2011

Sång till hälsa



I dag har jag för första gången varit med på "Sång till hälsa" i Porsökyrkan. Varje måndag kl 13 kommer 10-15 personer; pensionärer, sjukskrivna, daglediga i varierande åldrar för att sjunga och vara tillsammans. Vår duktige musiker visade på övningar som hjälpte oss att både slappna av och få igång blodcirkulationen. Vi sjöng några olika fina sånger bl.a. om änglar som finns vid vår sida och en sång om att vara barn i Gud Faderns famn och i Gud Moderns famn. Samlingen var helt prestigelös och lättsam. Vi uppmuntrades och fick glada tillrop av vår musikledare. Efteråt fikade vi och hade god samvaro.


Hela det här konceptet med avslappning, sång och samvaro gjorde gott hos oss alla.
Det finns, som du säkert känner till, forskat och dokumenterat hur sång och musik kan ge ro, vila och glädje i våra kroppar och själar. Sång ökar lungornas kapacitet vilket ger bättre andning och hållning och som i sin tur påverkar oss positivt mentalt och ger oss ett gladare liv. När vi sjunger frigörs kroppens egna endofiner och dopaminer (lustkänslor). Sången har alltså en läkande och helande kraft.
Sång och musik ger också många gånger tröst och vila.
Hur många gånger hör man inte hur de som sjunger i kör berättar att de går till körövningen trötta och lite motvilligt och går därifrån glada med ny energi och livslust.

Fotografierna har jag tagit i vårt eget hem.


1 kommentar:

  1. Visst mår man BRA av att sjunga! Det märkte jag tydligt häromveckan när vi hade sång-och musikverkstad med svenska kyrkans prästpar här i Grekland. Vi både sjöng och gjorde rörelser och gissa hur glada och pigga vi kände oss efteråt. Eftersom jag inte sjunger så ofta nuförtiden märkte jag verkligen effekten. Kram!

    SvaraRadera