Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 8 april 2011

Skilda vägar




Skilda vägar
Nej, Gud
jag gör inte det.
Jag går inte dina vägar.

De är alldeles för smala
för mig
för kyligt rena
genomlysta
upphöjda
och totalt befriade från
jordiska utdunstningar, så

tyvärr, Gud.
Jag håller mig nog här hemma
vid de vanliga bygatorna.

Jag bor, förstår du, där vi grälar
och älskar
och sviker
tröstar och snörvlar
svär åt ungarna
hatar och förlåter - ibland
och sjunger - ibland
med armarna om varandra.
Och näsan
full av jorddoft
alldeles rusiga
av lycka
Så är det, Gud
men tack i alla fall,
för inbjudan.

Men - herregud, Gud
nu har du nog gått fel
- det här är bygatan!

En dikt som finns bland alla mina urklipp. Tyvärr har jag inget namn på författaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar